Lean verbetersessies in de GGZ | Het receptenproces onder de loep

Kort geleden hebben wij met een ambulant team in de GGZ een aantal Lean verbetersessies gedaan: zogenaamde Kaizens. Na een Lean training hebben de Kaizen deelnemers gezamenlijk het receptenproces in kaart gebracht, met alle verspillingen, overdrachtsmomenten en knelpunten daarbij.

Ook al wisten de medewerkers dat het proces veel lussen en dubbelingen had, het zo zichtbaar uitgetekend zien leverde toch de nodige verbazing op. Met veel enthousiasme, inspiratie en commitment hebben de medewerkers creatieve oplossingen of tegenmaatregelen bedacht om het proces veel sneller en makkelijker te doorlopen.

Al deze oplossingen hebben ze ter plekke vorm kunnen geven (waaronder een nieuw medicatie aanvraagformulier en het vrijplannen van de benodigde tijd in de agenda van de psychiaters). De dag na de Lean verbetersessie is de rest van de medewerkers geĆÆnformeerd over de nieuwe procesgang. Een nieuwe werkwijze was een feit.

Binnenkort gaan we terug om de voortgang te bespreken en eventuele verdere verbeteringen met het team in kaart te brengen. Graag vertellen wij u meer over de impact die u met een Lean verbetersessie kan bereiken.