Afwegingskader voor investeringen of projecten

Bij de besluitvorming omtrent nieuwe investeringen of grote projecten is het belangrijk de juiste afweging te maken. Daarbij spelen verschillende factoren, zoals bijdrage aan de strategische doelstellingen, financiële rendementen, mogelijke risico’s of afspraken met stakeholders een rol.  Meestal betrekt een woningcorporatie die factoren impliciet wel bij de afweging van een voorstel, maar worden de afwegingen
Lees meer

Lean Visueel Management met moderne technieken

In een fabriek, waar gespecialiseerde technische oliën gemaakt worden, is gebruik gemaakt van communicatietechnologie om de communicatie tussen het laboratorium en de productie een stuk efficiënter te maken. In deze fabriek is de communicatie tussen het laboratorium, waar de kwaliteitscontrole plaats vindt, en de productie erg belangrijk. De uitkomst van de kwaliteitscontrole bepaalt andere of
Lees meer

Woningcorporatiespel verhoogt risicobewustzijn

Op donderdag 26 maart vond de Finbelcor bijeenkomst “Risicomanagement Investeringen Woningcorporaties” plaats. Het thema van de middag, risicomanagement bij woningcorporaties en de toepassing daarvan bij de besluitvorming rondom investeringen, kon duidelijk rekenen op een grote belangstelling. Ruim 25 personen, voornamelijk directeuren financiën en managers bedrijfsvoering van woningcorporaties vanuit het hele land, namen deel aan deze
Lees meer

Afwegingskader investeringen bij Woningcorporaties

Bij de beoordeling van nieuwe investeringen of grote projecten is het belangrijk de juiste afweging te maken. Daarbij valt te denken aan de mate waarin de investering of het project bijdraagt aan de doelstellingen van de organisatie, wat de financiële en niet-financiële rendementen zijn, de mogelijke risico’s als gevolg van de investering of het project
Lees meer

Lean in de installatietechniek

Elke tak van industrie kent zo zijn eigen uitdagingen bij het toepassen van Lean Management. Bedrijven in de installatietechniek worden gekenmerkt door werken op meerdere locaties tegelijk met verschillende andere bedrijven. De opname van het werk en de werkvoorbereiding is vaak verre van perfect en deadlines zijn regelmatig erg strak. Hierdoor komt er veel aan
Lees meer

Hoe zorgt uw gemeente ervoor dat de doelen van de WMO 2015 gerealiseerd worden?

Sinds 1 januari 2015 zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de WMO 2015 en daarmee voor een belangrijk deel voor de ondersteuning aan mensen zodat zij zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen en andere mensen kunnen blijven ontmoeten. De eerste noodzakelijke stappen zijn inmiddels gezet om huidige zorgvragers tegemoet te komen. Er zijn afspraken gemaakt
Lees meer

Risicomanagement bij woningcorporaties (3)

Dit artikel  vormt het derde en laatste deel in een drieluik over risicomanagement bij woningcorporaties.In dit drieluik over integraal risicomanagement bij woningcorporaties geven wij concrete handvatten voor corporaties om risicomanagement pro-actief in te vullen. In het eerste artikel van het drieluik zijn wij ingegaan op de begrippen risico en risicomanagement en presenteerden wij een raamwerk voor
Lees meer

Risicobeoordelingsmodel Woningcorporaties

In de afgelopen maanden hebben wij voor diverse corporaties een analyse (“scan”) uitgevoerd van de positie van de corporatie ten opzichte van het recent geïntroduceerde risicobeoordelingsmodel van Waarborgfonds Sociale Woningbouw. De rapportage naar aanleiding van de scan werd positief ontvangen en gaf niet alleen inzicht in het risicoprofiel van de corporatie ten opzichte van de beoordelingscriteria
Lees meer

Een Team samenstellen? Drijfveren bieden handvatten

Samen met een overheidsorganisatie hebben wij voor twee van hun teams het “ideale” team profiel opgesteld. Hier hebben wij het groepsprofiel drijfveren van de potentiele teamleden mee vergeleken. Dit gaf onmiddellijk inzicht in de potentiele kracht van het team en in de valkuilen en aandachtspunten. Zo betrof één van de teams een nieuw op te
Lees meer

Lean in de dienstverlening – “anders kijken”

Hoe verhogen we de kwaliteit van onze dienstverlening en betrekken wij onze mensen bij de uitvoering hiervan? Voor deze uitdaging werden wij gesteld door een van onze klanten in de dienstverlenende sector. Toen wij gevraagd werden mee te denken, waren de processen van de nieuwe backoffice als gevolg van integratie van verschillende afdelingen al beschreven
Lees meer